Jak wytłumaczyć dziecku, które żyje w wolnym kraju, trudne słowo „niepodległość”? Jak zaszczepić radość, którą nam daje możliwość życia w wolnym państwie? Niemałym wyzwaniem jest, aby w młodym sercu zasiać choć ziarenko patriotyzmu – miłości do ojczyzny, miłości do Polski.
Podejmując trud wychowania młodego pokolenia, musimy małymi kroczkami zaznajamiać je z fragmentami historii, nie do końca zrozumiałej dla dziecka w wieku przedszkolnym. Są jednak sposoby, aby to, co niezrozumiałe i niepojęte poczuć i pokochać. Aby pozytywne emocje wzbudzał rozbrzmiewający hymn narodowy, aby dumą napawał widok biało-czerwonej flagi, aby już przedszkolak rozumiał, że Polska to ukochany kraj.
Śpiew to jedna z form aktywności, które nieodzownie łączą się z emocjami. Rytm, melodia i słowa zawarte w pieśniach i piosenkach mogą uspokajać, relaksować, a także, jak czynią to piosenki żołnierskie i wojskowe, pobudzać do walki. W obecnych czasach śpiew pieśni patriotycznych wiąże się z czasem radosnego świętowania, ale też niesie ze sobą głęboką refleksję nad tym, co miało miejsce dawno temu w naszym kraju. Ta niezwykła lekcja historii zawarta w treści pieśni patriotycznych uświadamia nam, kim jesteśmy, w jakim państwie żyjemy i ilu bohaterów musiało oddać życie, abyśmy my, ludzie XXI wieku, mogli mówić po polsku, chodzić do polskich szkół, mieszkać w wolnym i niepodległym państwie.
Wychodząc naprzeciw obowiązkom, jakie niesie ze sobą kształtowanie postaw patriotycznych przedszkolaków został zorganizowany w Przedszkolu Samorządowym nr 1 w Łącku Wewnątrzprzedszkolny Konkurs Piosenki Patriotycznej. Celem konkursu było wspieranie wychowania patriotycznego dzieci poprzez formy aktywności artystycznej, popularyzacja pieśni i piosenek o tematyce patriotycznej, umacnianie świadomości narodowej, pielęgnowanie kulturowego dziedzictwa kraju w związku
z przypadającą setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości, jak również rozwijanie ogólnej muzykalności i wrażliwości artystycznej.
W konkursie wzięło udział 15 uczestników. Swoje talenty prezentowały dzieci
w dwóch kategoriach wiekowych 3-latki i 4-latki oraz 5-latki i 6-latki. Każdy uczestnik prezentował jedną piosenkę o treści patriotycznej. Repertuar był bardzo zróżnicowany, od pieśni legionowych po współczesne piosenki, które w prosty sposób tłumaczą sens niepodległości.
Każdy uczestnik oprócz gromkich braw, otrzymał pamiątkowy dyplom i słodycze,
a laureaci nagrody książkowe. A oto wyniki:
Kategoria 3-latki i 4-latki:
I miejsce Alicja Gorczowska „Co to jest niepodległość?”
II miejsce Hanna Klimek „Przybyli ułani”
III miejsce Mateusz Piszczek „Szara piechota”
Kategoria 5-latki i 6-latki
I miejsce Blanka Kościsz „Przybyli ułani”
II miejsce Klaudia Jarek „Jestem Polakiem”
III miejsce Julia Jasińska „Rozkwitały pąki białych róż”
Miejmy nadzieję, że te niezapomniane melodie jeszcze długo rozbrzmiewać będą
w sercach dzieci, rodziców i wychowawców – ku chwale Niepodległej.
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty
- bty